Anugerah Tuhan Lebih Bermakna

KUALA LUMPUR 20 Nov. – Kaedah baharu penggunaan mesin mencabut bulu burung walet pada sarangnya antara tarikan dalam Pameran Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2014. 
Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (Dasar), Datuk Raihan Sharif berkata, mesin tersebut adalah buatan tempatan, namun penggunaannya masih baharu, justeru pihaknya mahu mempromosikan teknologi tersebut pada MAHA kali ini.Katanya, mesin yang menggunakan teknologi moden itu dapat membantu golongan penternak memproses sarang burung walet dengan lebih cepat dan bersih.
Pandangan
Tempoh lawatan pakdin keboot Jbt.Veterina memang mesin mencabut bulu sarang itu ada dipemirkan seolah satu tangan robot yang diprogramkan menggunakan kaedah imbasan untukmembuat kerja-kerja mencabut.bukan untuk membersih. yang menjadi persoalan mengapa harganya terlalu mahal ....kos penyelenggaraan nya juga menjadi tandatanya ?.padahal mesin ini hanya membuat 20-30 peratus kerja kerja pembersihan bulu sarang. Kualiti sarang yang dihasilakan juga menjadi persoalan susut  nilai ?.secara peratikal bukan kajian/tiori. Apapun keadah teradisi secara menual mengatasi segalanya (anugerah tuhan lebih bermakna)



Hubungi Kami:011-14480600/ 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Comments