Apakah Projek Terbaik Untuk Membantu Pendapatan Kita Bila Usia Meningkat 60an

Rumah Burung Antik

Rumah Burung PPRT

Rumah Mampu Milik.
Setiap orang akan bertanya pada diri sendiri apakah projek yang akan saya lakukan untuk membantu keluarga bila saya manjangkau usia 60an atau telah berpencen atau bila masa saya tidak berupaya bergerak dan mencari rezeki kehulu kehilir...saya hanya ingin perbanyak amalam.
Ada beberapa pandangan daripada perbagai bangsa dimalaysia.
Contoh .Kaum cina kebiasaan akan membuat tabungan simpanan dari mula usia 20an. Apabila menjangkau usia 40an keatas lazimnya mereka akan mencari projek2. yang menjamin kehidupan bila usia 50 ke 60an.
Jika kita bertanya pada diri kita kenapa ramai kaum cina yg membina rumah burung ?....
Sepengalaman pakdin selagi adanya bangsa cina di Tanah Besar China / Taiwan /Hongkong dan dimerata-rata didunia ini maka selagi itulah sarang burung "Walet" kekal dan berharga (laku dijual).Kenapa pula?....
Kepercayaan dari generasi kaum cina ; mereka mempunyai pegangan kuat iaitu jika diamalkan memakan sarang burung (sup) atau di-minum maka ianya dapat membantu melanjutkan usia / melambatkan process ketuaan / melambatkan process kehilangan ingatan dan mengekalkan kesihatan yang sempurna. Mungkin pada kita orang melayu kesedaran kajian keberkesanan "sarang burung" masih kurang jelas. Rata-rata sarang burung di-China dan Hong kong kini terlah menjadi amalan pemakanan kesihatan seharian.
Tujuan pakdin untuk menjawab persoalan ini ..adalah kerana terdapat  segelintir orang kita masih mempersoalkan bahwa projek rumah burung tidak lagi memberi impak pendapatan yang baik. Terus terang sehingga kehari ini ramai orang kita (melayu) tidak lagi berminat menceburi bidang ini. Malah kita turut bersedih kerana ada juga Institusi kewangan yang tidak lagi menyalurkan pinjaman untuk projek ini. Kenapa harus jadi begini ?.... bukan apa yang lebih malang terdapat gulungan YB. yang terlibat dalam kementerian tidak lagi menggalakakn usahawan bumiputera menceburi bidang ini. Kenapa harus jadi begini ?....sebad 70% dari usaha mereka menemui kegagalan dan banyak wang kem.dibelanjakan disalurkan lenyap begitu sahaja dan jadi projek gajah putih. Putus asa...
Cuba tuan/puan pikirkan kenapa masih banyak projek rumah burung ini dibangunkan oleh kaum Cina ?...silap dimana kita kaum bumiputera?....
Banyak persoalan ber? dalam kursus pakdin orang kita akan awal-awal dah mengalah. ROI (jangkaan pulangan modal bila pakdin/berapa lama)nak cepat !!. Anda perlu paham dalam pelaburan sebegini ianya mengambil jangka masa 1 ke 2tahun dan ada sehingga 3-4tahun.Kenapa ?...kesabaran/Berusaha dan berdoa lah... cuba pikir kesan hasilnya dari rumah burung seumur hidup dan sekurangya 4 generasi dapat faedah. Ini lah satu2nya aset pada anak-anak kita baik lalaki atau wanita . Indonesia  telah 60-80tahun masih bernafas dalam industri ini. Jangan kata tak mampu atau mahal.modal besar ?...ikuti detail kandungan blog ini terdapat ribuan info.percuma. cubalah bina rumah atau ubahsuai rumah burung pada kos yang minimum... jangan putus asa.kawan.
Hari ini kaum bumiputera dikejutkan dengan kejatuhan harga 50%  harga sarang. Aduh..terus kita tak minat...kenapa?...padahal kaum lain terus menerus dengan cabaran dan dugaan. Pikirlah....kegagalan projek rumah burung kita apa puncanya ..?..tepuk dada ?.selara ilmu kita kurang dimana ?...pada hal pasaran diluar sana. masih terjamin..
Sama-sma kita pikirkan bila usia 60an...kita relax..burung sentiasa berikan hasil rezki pada kita. contoh sekilo rm2k..jika ada 2kilo..sukup untuk perbelanjaan rumah sebulan. Kita bos/kita pekerja.diketika itu tebalkan ilmu ibadah dan banyakan berzikir dan bersedekahlah.Insallah allah perbanyakkan hasil burung kita..ada apa -apa masaalah jangan malu untuk bertanya.
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Comments