Kita Ditindas...Salah Siapa ???


Kita ditindas...........salah siapa ?...

Dalam hal sebegini sebenarnya kita perlu mengkaji  dan mempunyai kefahaman mengenai habitat burung (walet) sebelum kita memulakan atau menceburi bidang ini. So sekarang salah siapa ?....pada Pak Din tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT, Teluk Intan) adalah satu langkah yg betul dan sah disisi undang-undang. Apa tidaknya suara memanggil burung dihala ke kediaman. Ke2 bunyian panggilan sepatutnya hanya dibunyi pada jam 6.30/7.00 pagi dan berakhir jam 7.10pm lepas maghrib masuk atau lebih lewat jika rumah burungnya terletak jauh dari kediaman manusia.

Sikap menghormati jiran dan penduduk persekitaran perlulah diambil kira Jangan hanya mementingkan keuntungan diri atau mementingkan diri sendiri semata-mata. Jika ada rezeki tak kemana inshallah rezeki diberkati dan kehidupan tenang. Berusaha biarlah pada tempatnya.

Peringatan bagi pengusaha burung ini bukan bunyi yang kuat menjadi tarikan burung tetapi gelombang bunyinya yang penting, kemana dihalakan juga penting...jadi menghalakan kerumah orang bukan menarik burung datang kerumah kita tetapi menarik pemangsanya.... especially manusia.... membuatkan orang sakit hati pada kita.. lama-lama orang membuat lapuran demi lapuran...sehingga pohak PBT akan ambil tindakan kepada kita..Jadi ingatlah.. ada yang sehingga dibomohkan kita/keluarga kita dan rumah burung kita...

Hubungi Kami: 017-4306422 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Comments