Selingan: Hutang Tidak Berbayar...

Takzirah...

Wabak yang semakin merebak.. membingungkan para cerdik pandai. Mengekang tangan-tangan orang yang pemurah> Menghinakan segolongan orang-orang yang mulia. ITULAH WABAK HUTANG TIDAK BERBAYAR..Hutang semakin bertimbun pada sesetengah orang sehingga berakhir urusannya di meja mahkamah, atau di dalam jeriji penjara, atau pun ke meja lelongan barang sita yang selama ini diabdikan diri seluruh usia untuk mengumpulnya. Akhirnya kesemua itu atau sebahagiannya dipulangkan kepada institusi yang memberi pinjaman.
 
Agar fenmena di atas tidak memburukehidupan saudara, saya ingin berkongsi dengan saudari yang dikasihi beberapa apesanan dari kekasih kita Rasullulah. S.A.W. 


"JIWA ORANG BERIMAN BERGANTUNG DENGAN HUTANGNYA SEHINGGALAH DIJELASKAN BAYARANNYA"
 
DIAMPUNKAN KEPADA ORANG YANG MATI SYAHID SEMUA DOSANYA KECUALI "HUTANG"
 

Dari riwayat Imam Ahmad dengan sanad yang dari Jabir a.r. berkata "SEORANG LELAKI TELAH MENINGGAL DUNIA, MAKA KAMI MANDIKAN, URUSKAN DAN KAFANKANNYA KEMUDIAN KAMI BAWA JENAZAH ITU KEPADA SASULLULAH S.A.W.. UNTUK DISOLATKAN. KAMI BERTANYA ADAKAH RASULLULAH AKAN MELAKUKANNYA... Baginda melangkah satu langkah kemudian bertanya Adakah jenazah ini menanggung hutang? kami menjawab.. Dua dinar..maka baginda beredar..Dua dinar tersebut ditanggung oleh Abu Qatadah, llu kami mendatangi beliau. Kata Abu Qatadah, dua dinar itu saya yang tanggung.....Rassulullah S.A.W.bersabda:Adakah diberi hati pada yang berhutang dan bersih si mati ini dari kedua-dua dinar itu? Jawabnya Benar..maka Nabi S.A.W pun melakukan solat jenazah. Setelah satu hari berlalu Rassululah bertanya, apa terjadi dengan dua dinar? Katanya beliau sudah meninggal dunia semalam, maka balik kepadanya semenjak semalam Kata Abu Qatadah, Dua dinar itu telah saya selesaikan. Sabda Rasullulah.. sekarang telah sejuklah kulitnya..
 
daripada Muhamad bin Jahsy katanya kami duduk di sisi Rasullulah S.A.W., tiba-tiba baginda mengangkat kepala kelangit dan meletakkan tapak tangannya  di atas dahi, kemudian besabda "Maha suci Allah , apakah yang diturunkan dari tashid . Maka kami terdiam dan terasa takut. Keesokkan harinya saya bertanya Wahai rasullulah S.A.W  apa maksud tashid diturunkan?  Sabda Baginda S.A.W. "Demi yang diriku di dalam genggamannya, kalau seorang lelaki dibunuh, di jalan Allah dan dihidupkan, kemudian di bunuh lagi  di Jalan Allah kemudian, dihidupkan dan di bunuh lagi di jalan Allah, kemudian dihidupkan dan dibunuh lagi di jalan Allah dan dibunuh lagi sedangkan dia masih berhutang...nescaya TIDAK MASUK SYURGA KECUALI DISELESAIKAN HUTANG TERSEBUT...
 
Daripada Abu Hurairah R..a. dari Nabi S.A.W. Baginda bersabda.. sesiapa yang mengambil harta manusia dalam keadaan dia ingin membayarnya, maka Allah S.W.T. akan membayarnya. Sesiapa yang mengambilnya dalam keadaan melenyapkannya, maka Allah akan melenyapkannya..
 
Saudara ku yang dikasihi, bertakwalah kepada Allah dala m apa jua keadaan kita. Apabila kita berhutang, jadikanlah membayar hutang itu agenda utama kehidupan kita agar kia tidak digeluti hutang- hutang yang tidak berbayar, Ia menutup pintu menuju syurga Allah. Buatlah jadual pembayaran yang baik, walau jumlahnya tidak besar. Berikanlah komitment terbaik dalam membayarnya...
 
Para isteri patut mendokong dan membantu usaha suami dalam menyelesaikan hutangnya dengan meraikan suasana ekonomi yang dihadapi bersama. Kecilkan perbelanjaan dan berjimatlah dalam mengurus kewangan. Seluruh ahli keluarga juga seyugianya turut serta dalam usaha membayar dan dari menyekat usaha kita menuju syurga Allah. Mohonlah doa sepertima nana yang diajarkan Rassullulah..S,A,W.
 
"Ya Allah sesungguhnya Aku berlindung dengan Engkau dari keresahan dan kedukacitaan, kelemahan dan kemalasan, pengecut dan bakhl dominasi hutang dan paksaan orang lain...."
 
Hubungi Kami: 017-4306422 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.
 

Comments