Di mana Kesedaran Kaum Bumi Kita Terhadap Khasiat Sarang Burung layang-layang...???

Pertanyaan yang sering bermain di kepala Pak Din disepanjang masa menjadi penjual/pengedar produk sarang burung layang-layang...

Rata-rata pihak kaum bumiputera amat jauh kebelakang disegi pengetahuan tentang khasiat sarang burung pada kesihatan diri kita.. Setengahnya bila diajukan untuk mencuba meminum air sarang burung ini..ada yang menunjukkan reaksi "GELI-GELEMAN"....KENAPA??? Ada yang langsung tak berminat... dan ada pula yang tidak gemar membeli air sarang burung yang tidak dicampur dengan produk-produk lain seperti TONGKAT ALI, KACIP FATIMAH, GEODERMA, ATAU LAIN-LAIN BAHAN bagi menampakkan kepekatan air sarang burung tersebut..atau kononnya menambahkan lagi "power" air sarang tersebut...

SALAH SIAPA?? kenapa kita sentiasa di war-warkan tentang harga sarang burung yang mahal dipasaran... nak buat rumah burung dengan alasan...nak kaya cepat!! harga mahal.. tetapi kini bila harga di pasaran di permainkan oleh 'pihak-pihak tak bertanggung-jawab" semua orang mengeluh..terutama kaum bumi kita..sehinggakan kini pembinaan rumah sudah "slow"... tetapi pihak yang sudah lama bergiat masih bertahan malah masih giat membina rumah burungnya.. KENAPA??

TANGGUNG-JAWAB SIAPA untuk menyebarkan atau mewar-warkan akan kepentingan sarang burung ini kepada orang ramai??? Sudah di FATWAKAN" IANYA HARUS UNTUK DIMAKAN... kenapa orang kita masih takut untuk meminumnya sedangkan "AIR GAMAT" yang kelihatan hodoh...sanggup dibeli dengan harga yang mahal untuk perubatan?? atau lain-lainnya?? Atau kenapa jika air liur burung dirasakan jijik untuk dimakan? barangan dalam ayam yang memproses najis sanggup dibeli untuk dimakan sendiri atau ahli keluarga makan? even kaki ayam yang mencakar...."..." sanggup dijadikan sup untuk dimakan ahli keluarga.. KENAPA? ATAU "cenonot ayam pun sanggup dibeli?? atau "gizzard" ayam??

Apakah kesihatan kita tak begitu penting pada kita? Jika sarang burung ini sudah pun diketahui "UMUM" tentang khasiatnya? tersebar di internet.. kenapa pihak berwajib tidak mempergunakannya untuk diberitahu kepada semua?? Kenapa kajian terperinci tidak dilakukan?? banyak pihak yang mahu mengambil "BENEFIT" dari keuntungan industri sarang burung..pelbagai kementerian ingin mengambil tanggung-jawab atau "kekayaan" yang boleh diperolehi dari industri ini.. tetapi kenapa hanya setakat untuk dieksport ke CHINA??? apakah ianya untuk menyihatkan orang-orang CHINA atau keturunannya?? atau nak jadikan mereka cerdik pandai.. dan kita hanya mengambil peranan menualnya untuk jadi cepat kaya??

FIKIR-FIKIRKANLAH...JIKA ADA PIHAK berwajib yang membaca artikel ini...CUBALAH BERFIKIR SELANGKAH DUA KEHADAPAN.... DUIT sudah berbilion-bilion habis..tetapi langkah kita sudah kemana???

  Hubungi Kami: 017-4306422 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Comments