Usahawan Cili Mencuba Nasib Jadi Usahawan Burung

RBL bersaiz 20'x40'x2 tingkat diperbuat daripada polystrin dindingnya...
Dulunya aku usahawan cili padi..masih mencuba tetapi menjadi usahawan cil bukan senang nak berjaya. banyak kejadia alam yang boleh memusnahkan pokok-poko cili dan buah-buahnya. Tidak kurang juga mushnya.. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini aku berangan-angan menjai usahawan burung layang-layang ini. Modal menjadi masalah pada ku juga bagi kebanyakkan orang kita....

Dengan bersusah payah mengumpul duit, kini rumah ku sudah pun hampir siap...hanya Pak Din yang sanggup membantu....

Usahawan ini dperkenalkan oleh seorang pegawai Veterinar di tempatnya.. En.....?? Pak Din pernah bertemu dengan beliau. Tidak seperti pegawai-pegawa lain yang sewaktu dengannya..beliau ikhlas membantu petani ini.. dari awal beliau berusaha.. Alhamdullilah! 

Walau lokasi ini bukan satu lokasi yang bagus untuk dimasuki dan dimulakan pembinaannya..tetapi alhamdullilah kini ianya sudah hampir disiapkan. Terletak di atas bukit yang tidak punya jalan masuk dengan kenderaan berat, pekerja Pak Din terpaksa bersusah payah mengangkat barang-barang. Bata-bata susah ntuk dibawa naik ke tapak, pasir dan simen juga, begitu juga besi-besi dan papan yang digunakan...pekerja juga hampir mogok.. dengan pelbagai karenah pemilik yang ingin menukar itu dan ini..dengan duit yang sedikit.. dan bermacam lagi. Hingga satu ketika Pak Din terpaksa mengambil keputusan menghentikan pembinaan..

Pemilik juga di satu ketika menggugut tidak mahu membayar lebihan bayaran... Pak Din bersabar sehingga di satu ketika dalaman rumah tidak dapat dibuat kerana bayaran tidak mahu dijelaskan. Apabila pekerja sudah ditarik keluar sebahagiannya, pegawai veterinar memberi jaminan wang RM15K akan dibayarnya sendiri jika  pemiliknya tidak mahu membayar?? Pak din berpegang pada janji sekeping surat..dan janji mulut pegawai veterinar tersebut.. kerja-kerja dalaman sedang disiapkan dan dijangka dalam masa terdekat bakal dilancarkan.

PAK DIN BERDOA, JANJI YANG DIMETERAI DITUNAIKAN DAN INI TIDAK LAGI MENJADI TAMBAHAN KEPADA SENARAI/STATISTIK SEDIA ADA RUMAH-RUMAH YANG TIDAK DIBAYAR HUTANGNYA...DAN MENERIMA NASIB YANG SAMA TIDAK DITIDURI BURUNG...

Hubungi Kami: 016-3280951/012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments