Melawat Dan Bersolat DiMasjid Abu Dhabi dan menziarah makan Abu Dhabi...(sahabat Rasullulah atau Bapa Saudaranya??)


Setelah penat melawat pasar besar Baha-bahan herba...kami dibawa menziarahi makam Abu Dhabi... dan bersolat zohor/Asar di sana.

Masjid ini agak tua dan punya ciri-ciri dan rekabentuk orang China...tetapi apa yang menakjubkan ialah keseluruhan tenaga lektrik di sini menggunakan sistem solar..(gambar disebelah).

Sistem solarnya amat canggih, dengan hanya sedikt tenaga yang didapati dari matahari... ianya masih dapat menampung tenaga letrik sehingga tak memerlukan bahan utk menjana letrik langsung.. Inilah yang dikatakan green environment.. Kenapa negara kita yang sepanjang tahun mempunyai kuasa solar (matahari) tidak dapat berbuat demikian? Tepuk dada tanyalah kepala... Rumah burung kita tidakkah boleh menggunakan tenaga solar ini?? dengan hanya bberapa unit eletrik (sistem audio, humidifier, kipas) tak mampukah kita menggunakan sistem ini?? kalau tak disebabkan harganya yang begitu mahal (kerja siapakah ini yang mengambil untung berganda-ganda????), Pak Din rasa tentu kita mampu menggunakannya kan?


Air minum disini juga diambil dari dalam tanah menggunkan sistem "deep well" , mengikut ceritanya air ini amat bagus sekali untuk diminum, untuk kesihatan, dibawah sedikit dari air zam-zam...? begitulah ceritanya...Airnya diminum terus dari telaga, tak perlu dimasak...


pak Din dan teman-teman hairan dengan meja bulat di sini, solid buatannya daripada batu mar-mar...beratus malah mungkin beribu tahun sudah berada di sini? wallahualam.

Kubur-kubur disini jua agak lama dan diperbuat daripada juga batu solid, tidak haus dek hujan mau pun panas dan udara yang sejuk. anihnya disini semua orang yang hadir menziarahi kubur di sini menggunakan colok dengan membakarnya.. kita biasanya melihat colok ini seperti dari agama budhakan? tetapi di sini ianya adalah bak pembakaran kemenyan bgi kita orang-orang Melayu...Ini adat bukannya agama...ermmmm 

Pemandangan diluar Kubur/makam Abu Dhabi..
Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..