Jiran Juga Perlu Diberi Pertimbangan...






Dalam menceburi bidang industri sarang burung ini kita perlu arif tentang tabiat burung-burung yang akan kita panggil masuk ke rumah kita. Jika kita membina sebuah rumah yang jauh dari penempatan manusia spt di dalam ladang kelapa sawit, di tengah sawah, dalam sesebuah ekopark yang diluluskan mungkin kita tidak perlu memikirkan akibatnya kepada jiran tetangga.

Tetapi jika rumah burung kita dibina berdekatan dengan rumah jiran kita maka kita kenalah ber"sembang " dulu dengan jiran tentang niat kita itu...minta pendapat atau berikan penerangan tentang niat kita itu dan ini mmerlukan pengetahuan tentang burung itu sendiri..

Untuk itu kita kenalah belajar berkenaan tabiat burung tersebut..jangan terus terjah masuk ke industri ini.. dan bila meminta seseorang kontraktor itu pastikan mereka tahu apa yang mereka buat. Bertanyalah tentang burung ini dulu dengan mereka..kalau tak kita sendiri kena pelajari tentang burung ini. Conrohnya...bila waktu mereka aktif? siang malam? atau hanya di waktu siang saja?  Jika begitu kenapa mesti bunyinya dipanggil sehingga 24 jam? Berapa kuat bunyi diperlukan? Menghala kemana speaker perlu dituju? dan bermacam lagi.. Kalau tak tahu bertanyalah dengan kawan-kawan disekeliling atau di internet.. banyak chatterbox dalam blog-blog yang dibuka..boleh ditanya..

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments