Sudah 8 Bulan Lebih RBL Ku Di Bina, Malangnya Tiada Burung Yang Ingin Memasukinya...


RBL ini nampak sungguh menarik Lokasinya bagus ... Pasti anda akan memikirkan sudah ada kejayaannya dan beranggapan ianya telah dipenghuni burung. Pak Din terperanjat apabila diberitahu oleh pemilik RBL ini bahawa RBLnya tidak didiami burung hampir 8 bulan..kenapa jadi begini?...silapnya siapa? dan di mana silapnya? ...sayang wang yang banyak dilaburkan masih belum menampakkan hasil. 

Untuk pengetahuan umum dan para pembaca setia.. rekabantu rumah dan lokasi bukan hanya dapat menentukan kejayaan sesebuah RBL ...cuba kita kaji dan lihat semula pada sistem audio dalaman rumah. Adahkah ianya betul dan berkualti ?....adakah ianya mengeluarkan bunyi yang sebenar dan menarik?.....apakah cara pemilihan suara dalaman dan luaran itu juga betul ?....suara yg sesuai dengan tempat anda.. lain padang lain belalang. Lain tempat lain loghatnya manusia berkomunikasi. Begitu juga dengan burung yang telah mendiami rumah-rumah dan juga yang berasal dari gua-gua batu berlainan bunyinya. siapa kata sama?.....cuba anda kaji dan teliti bagaimana untuk mendapatkan suara yang sesuai dengan sesuatu lokasi?... 

Mengikut pengalaman Pak Din  daripada menjelajah di merata tempat di seluruh Malaysia. (pengalaman yg tidak dapat kita cari/cerita dan beli hanya dapat dari hasil kajian dan berkerja keras di sesuatu tempat).- Professioal Fees....?...Faktor lain kita perlu mempunyai kepercayaan dan ketahanan diri dalaman .Menpercayai faktor yang wujud di alam sebagaimana ada di dalam Quran. Kewujudan makhluk halus. Perlu mengkaji tapak asal usul sesebauh RBL....adakah ianya dibina di atas tapak .....kuburan lama (zaman jepun), tapak tempat atau padang permainan mahkluk halus...atau tapak bekas gelanggang persilatan/tomoi..?..

Setahu Pak Din jika ujud tapak sebegini maka perlu dibuat sesuatu??......agar ianya bersih dan tiada gangguan pada burung-burung. Setahu Pak Din burung tahu dan dapat merasakan semua situasi sebegini ..kitapun jika ada gangguan malam sekeluarga tidak dapat tiduru maka kita akan berusaha?....membersihkannya.. Bagaimana si burung???.....jika ianya pandai berkata-kata pasti kita suruh ia panggil kawan-kawanya ..mendiami RBL kita.. 

Pikirkanlah......?....silap siapa?..nakkan hasil maka perlukah berusaha....tidak semua kerjayaan datang dengan mudah. Kejadian yang ke 6 pada RBL ...yang Pak Din terima aduan ...insha Allah...Pak Din akan cuba yang ke7 pula mungkin pada RBL yg bersaiz 20' x 60' -3 tkt  di Nenasi, Pahang mungkin Pak Din akan kunjungi selepas raya ini.

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments