Musim Menuai Di Kedah . Memberi Rezeki Pada Usahawan Burung


Rata-rata di Kedah kini petani sibuk menuai padi..satu aktiviti yang bukan sahaja memberi rezeki tambahan kepada si petani tetapi juga kepada pengusaha rumah burung di sekitar kawasan ini.. Dimana sahaja Pak Din pergi kelihatannya rumah-rumah burung disini dikelilingi berats-rats ekor burung yang letih mencarimakan dan singgah di rumah-rumah di sini..

Musiam yang terbaik bagi pengusaha rumah burung menyiapkan rumahnya dan mula memanggil burung masuk kerumahnya. Semalam Pak Din diminta oleh salah seorang pemilik rumah burung yang Pak Din bantu bina untuk datang melihat rumahnya.. Belaiu dengan nada risau memberitahu burung-burung yang masuk keluar dalam ratusan ekor, ada yang hinggap di dalam rumahnya tetapi bukan di papan yang disediakan tetapi di dinding.... 

Beliau dengan nada risau bertanya.....Errrrmmmm jawab Pak Din senang saja..kita hanya dapat merancang tetapi burung itu yang menentukan dimana yang mereka suka untuk hinggap. Dinding rumah yang Pak Din buat secara kasar membolehkan burung hinggap di situ dan kalau mereka sudah berminat untuk tinggal disitu..kelak sarang juga akan dibina di situ..

Di Gua-gua dulunya mereka juga bersarang di dinding gua..jadi tak mustahil mereka juga akan bersarang di dinding rumah yang kita sediakan.

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments