Menjawab Komen Mr A Bagi Istilah Burung Layang-layang gua dan Walit..


  • Dari dalam shoutbox:
  • MR A macam ikan patin patin buah, patin muncung, patin juara, patin lawang, patin sangkar.. semua pun spesies yg sama.. yg berharga patin muncung & buah..
    08:48 Jul 28, 2011
     
    #





  • MR A salam... istilah layang-layang-gua pun tak berapa tepat, coz byk lg spesies layang-layang yg tinggal di gua.. emas putih hanya dari 2 jenis jer..





Wasalam Mr A..

Tidak ada istilah yang betul dan tepat bagi setiap nama yang diberikan, bukan gitu?? Umpama nama kita tidak melambangkan kita yang sebenarnya bukan? Mr A juga hanya nama yang diletak.. Terdapat pelbagai spesies burung layang-layang di Malaysia (nama Ingerisnya juga berbeza: edible-nest swiftlets, common swift, fork-tailed swift, giant swiftlets, balck-nest swiftlets, red-rumped swallow, pacific swallow, crested treeswifts, dan berpuluh nama yang berlainan) Ianya adalah spesies yang berbeza dan dibezakan melalui ciri-ciri fisikalnya atau lokaliti tempat mereka dijumpai. Bagi bahasa Melayu/Bahasa Malaysia.. setiap spesies layang-layang dibezakan setiap satunya: Layang-layang Gua, Layang-layang Padi (sarang boleh dimakan), Layang-layang tongkeng merah, sualo api, sualo batu, layang-layang perut putih (sarang boleh dimakan setelah dibersihkan) dan sebagainya.. semuanya burung layang-layang tetapi spesies yang berbeza...

Apa itu spesies? Patin buah, patin muncung, patin juara, patin lawang, patin sangkar.. apakah itu spesies yang sama? jika benar oklah ... kerana Mr A lebih arif mengenainya..tetapi bagaimana nama saintifiknya? sama juga? Nama saintifik tu bukan nama inggeris tau? ia ialah nama latin yang diberi oleh ahli sains atas sifat-sifat tertentu..atau dulunya diberikan mengikut lokaliti.. Tetapi semuanya kini berubah mengikut peredaran zaman..kini sesuatu spesies ditentukan dengan kajian DNAnya..Jika sesuatu spesies itu sama bermakna semua ciri-ciri genenya juga sama ... tak begitu?? mungkin ahli genetician boleh membantu Pak Din di sini...

Mengatakan sesuatu spesies itu berbeza juga perlu ditunjukkan melalui kaedah  yang sama.. jadi apa yang Pak Din katakan dalam posting yang terdahulu ialah spesies burung layang-layang gua adalah spesies yang sama dengan burung yang dipanggil walit.. jadi kalau ANDA INGIN MEMANGGIL walit. waled, walet, emas putih, emas kuning, emas merah atau apa jua..ikutlah selera anda.. tetapi di dalam blog ini Pak Din lebih selesa dengan nama Layang-layang Gua kerana itulah nama yang digunapakai oleh Jabatan PERHILITAN yang menjadi mentor Pak Din.. dan mengikut AKTA dan Ordinance Sedia ada..

Walau apa nama pun yang dipakai... yang pentingnya bukan nama common atau "common names" tetapi nama saintifiknya/nama latinnya (bukan nama Edible-nest Swiftlets) kerana itu nama yang diberi oleh Mat Saleh  pada masa dulu-dulu.. Nama Saintifiknya ialah Aerodramus fucifagus. 

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments