Burung Hnatu DIperlindungi Sepenuhnya Di Bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 716/2010



Tahukah anda Burung hantu, tak kira apa spesiesnya diperlindungi di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 716 Tahun 2010?  Dan apakah maknaknya diperlindungi sepenuhnya? 

Bagi yang kurang arif tentang akta ini.. sila baca... tetapi apa yang Pak Din tahu jika kita menangkap, mengambil, menembak atau apa jua aktiviti berkaitan burung ini.. jika disabitkan kesalahannya boleh didenda sehingga RM 100K atau dipenjara tak lebih dari 2 tahun...


Jadi hati-hati ya..jangan ambil tindakan sendiri jika rumah kita diganggu burung hantu.. laporkan kepada pegawai PERHILTAN di pejabat yang terdekat dengan rumah anda.. Biarkan mereka yang mengambil tindakan yang sepatutnya..

Jika tidak dapat ke pejabat PERHILITAN yang terdekat, buatlah aduan menggunakan telefone atau masuk ke lama web Jabatan PERHILITAN dan masuk ke e-aduan. lapurkanlah masalah anda di situ..







Adalah menyalahi undang-undang untuk menangkap burung hantu ini.. jangan ambil tindakan sendiri.. anda boleh disabitkan di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar.. (Maaf gambar dicedok dari blog teman Pak Din....)

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments