Apa Beza Mata Burung Yang Aktif Malam Dengan Yang Aktif Siang

Mata burung hantu


Mata Burung Layang-layang
Kedua spesies haiwan ini menpunyai keristimewaan tersendiri. Burung hantu aktif di waktu malam..YA di siang hari matanya hitam/kuningn nampak terang tetapi  pandangannya samar-samar. bila waktu malam matanya bertukar menjadi hitam dan bersinardan ianya nampak jelas ...burung layang-layang aktif di siang hari apabila mlm ia bergerak di dalam gelap mengunakan gelombang deria bunyi suara tindakbalas antara satu sama lain . Apa tujuan Pak Din perjelaskan di sini adalah untuk maklumam umum bahawa burung layang-layang tidak aktif\k di waktu malam. sebab itu jam 7.30-8.00 mlm keatas burung layang-layang akan cepat bergegas pulang sebelum terlalu lewat.

Ramai yg beranggapan bahawa rumah perlu digelapkan 100%....sebenarnya sekadar  < 80% sahaja diperlukan sudah mencukupi (Contoh: jika berada di dalam rumah dan ditutup pintunya...kita ambil masa menyesuaikan mata/pandangan dan kita dapat melihat di sekeliling secara samar-sama.. itu sudah cukup gelap unuk burung-burung ini..) Terdapat kes di mana di rumah yang terlalu gelap (100%) burung boleh berlanggar dengan objek dihadapannya dan ada yang jatuh kelantai dan tak dapat terbang lagi..

Burung hantu adalah pemusnah pada burung kecil....big bully...n the killer..cuba hindarkan rbl dari dimasuki burung hantu.

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments