Ciri Keselamatan Amat Penting Bagi RBL Kita!!


Jika RBl kita letaknya jauh dari penempatan manusia.. ciri-ciri keselamatan amat penting dititik beratkan. Bukan sahaja masalah musuh burung layang-layang ini seperti burung hantu, cicak dan lipas...tetapi juga manusi yang menjadi musuh utama mereka. Jika RBl kita dicerobohi manusia..bukan seekor dua sahaja yang akan mendapat musibahnya malah habis kesemuanya sekali..

Mereka bukan saja tidak punya perikemanusiaan..tetapi juga tanpa "perikebinatangan.." kalau musuh-musuh "natural mereka" bila dah kenyang berhentilah mereka menggangu..tetapi kalau manusia setiap keping sarang akan dicungkil tak kira sarang dah "complete" atau yang cuma ada tapak juga habis akan dikebas.. ada telor atau anak..tak menjadi halangan...semuanya akan dikutip.. Jadi hati-hatilah jika hendak membina RBL jauh dari penempatan manusia..atau punya jiran yang tak peduli atau sanak-saudara yang tak perihatin..

Langkah-langkah keselamatan seperti membina pagar yang "secure" diperlukan, pagar letrik, pagar berkaca atau sebagainya. Memasang camera trap juga boleh membantu..atau video-cam atau apa saja... penting bila 
rbl kita sudah mula menunjukkan hasil... walau sedikit.

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments