Anda Tahu Kenapa "monkey-house" Ini Tidak Digunakan Lagi??


Bangunan RBl ini dibina di tengah-tengah kebun kelapa sawit dengan disekilingnya penuh dengan pokok-pokok yang hampir sama tingginya dengan RBL ini.. Mungkin mulanya kelapa sawit ini masih rendah ketika RBL ini siap dibina??? Mungkinkan? Pintu masuknya telah dibina menghala kepokok sawit.. Burung mungkin telah masuk sebelumnya??? atau tidak masuk kerana Monkey-housenya kurang menyelesakan kerna saiznya agak kecil untuk menyenangkan burung memasukinya??

Oleh sebab itu pemiliknya telah membuka satu lagi pintu masuk di dinding bangunan. Ini lebih memberikan keselesaan kepada siburung untuk terus masuk dan dapat berlegar dengan selesa didalamnya.. Jadi apabila kita membina sesebuah RBL fikirkan keselesaan burung untuk kelaur masuk bukan hanya mengikut-ngikut apa yang orang lain sudah bina.. Jika pintu sebegini membuatkan suasana di dalamnya agak terang.. jangan risau kerana burung ini tidak memilih untuk tempat yang gelap gelita. Di habitat asal mereka di gua-gua.. burung ini bersarang di pintu gua dan bukannya didalam gua.

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments

juke said…
rumah monyet unt tambah ketinggian saja
Unknown said…
betul tu juke tetapi kdg2 bila terlalu kecil susah burung nk berousing n turun kebawah tu sbb tak d gemari burung