Tahukah Anda Di Ke2 RBL ini Ada 2 Kesalahan Yng Besar- Di Kg Kubang Rotan, Kuala Kedah



Pak Din berjumpa kawan di Kubang Rotan semalam bagi melawat tapak yang dicadangkan untuk pembinaan RBL. Di sini terdapat 2 buah RBL usahawan bangsa asing yang sedang beroperasi. Musim padi masak dan menuai memanglah banyak burung. Apa yang sedih di sini terdapat 2 rawan pukat jaring kabus dipasang merentang di kawasan padi ini bertujuan memerangkap burung "Ruak-ruak".  Jaring-jaring tidak mengenal mangsa.. Terkadang-kadang apabila melihat jaring-jaring ini terdapat juga burung-burung yang tidak berdosa tersangkut di sini.. sejak awal pagi..sehingga kemalam atau keesokkannya.. Bagi yang menahanya ..jika bukan burung ruak-ruak yang terkena jaring..tidaklah dipedulikannya.. MAKA MATILAH KEKERINGAN SI BURUNG TERSEBUT..

Apa pula yang akan terjadi pada burung layang-layang yang melalui pukat ini?.....kejam...sungguh kejam. fikirkanlah. Menggunakan pukat adalah menyalahi undang-undang di bawah AKTA PEMULIHARAAN HIDUPAN LIAR 716 Tahun 2010.  .... hukumannya amat berat jika disabitkan kesalahannya..bermula tahun ini. Janganlah kita berlaku kejam pada yang kecil.dan tak bermaya..semata2 untuk memuaskan nafsu kita... Lapurkan kepada pihak yang berkuasa ....jika ia berlaku di tempat anda.

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments