SIRI KE2- MENGENAI PEKAN GUA MUSANG


Gua Musang dulunya sebuah pekan koboi yang kelihatanya macam filem-filem "mat salleh" ang dipenuhi dengan debu hinggakan jika kita menaiki kenderaan landrover yang bertutup dengan canvas.. dan kita duduk dibelakangnya rambut kita akan bertukar menjadi "blond".. begitu juga jika kita melalui kawasan sekitarnya. Pada tahun 1980'an dulu semasa isteri Pak Din pergi menjalankan kerja-kerja penyelidikan di kawasan hutan menuju keTaman Negara Kelantan, ke Kuala Koh.. urghhhh dahsyat..debunya.. Maklumlah ketika itu hampir keseluruhan kawasannya sedang giat dibalak..


Kini Gua Musang lebih cantik dan bersih.. suasana lebih menarik dengan begitu banyak pembangunan di sana-sin.. Terdapat juga sebuah hotel yang tercanggih di sini.. FULLY INN.. cuma di sini tak der "lift" untuk ke tingkat atasnya.. HAHAHA..kenalah panjat tangga jika bawa banak beg..ermmm penat jugak.. Kalau dulu  rumah rehatna saja yang menjadi tumpuan..kini sudah semakin banyak hotel yang dibina..bukan sahaja hotel  bagi manusianya..tetapi juga hotel-hotel burung. layang-layang.. Kalau dulu pekannya bising dengan lori-lori balak..tetapi kini ianya mula bising dengan bunyi-bunyi kicauan burung artificial... seolah-olah memanggil-manggil... DUIT-DUIT..

MUNGKIN DI SATU HARI...GUA-GUA YANG ADA DISINI AKAN BERTUKAR WAJAH....kalau kini hanya batu kapur yang kita lihat... satu hari mungkin didepannya dibina pintu masuk untuk memanggil burung mengunap didalamnya? Jika anda pernah ke sana..tentu di sepanjang perjalanan tuan-tuan akan melihat pemandangan indah gua-gua batu kapurnya..tak berguna untuk apa-apa kecuali menyediakan pemandangan ang menyejukkan.. hingga terdapat sebuah gua yang dipanggil gua senyum..dekatnya sebuah restoran yang menyediakan sup daging yang enak dimakan..malangnya baru-baru ini POK CIK YANG MENYAJIKANYA SUDAH TERLALU TUA untuk menyediakannya lagi... ANAK YANG MENGGANTIKAN TAK sebaik bapanya.. MUNGKIN BAIK BELIAU MENUKAR BUSINESSNYA PADA RBL....

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments