Sarag Tiruan..Apa Pentingnya??

Sarang tiruan sebegini banyak yang dipasarkan kini...apa tujuannya?
Pentingnya pada RBL baru yang baru mula beroperasi..ialah ia dapat menunjukkan kepada burung-burung yang baru menjengah kedalam RBL kita  yang sudah ada burung lain yang tinggal dan bersarang di sini..Dengan bunyi-bunyi burung yang dimainkan dengan baik di dalamnya juga memberikan implikasi kepada yang baru mengintai bahawa telah ada yang menghuni di sini..Ini boleh membuatkan mereka merasa selamat tinggal di dalamnya kelak.

Biasanya burung-burung baru yang berminat tinggal di dalam RBL kita ada anak-anakmuda yang baru atau sedang mencari pasangan mereka. Jadi apaabila pasangan sudah serasi dan secara semulajadinya akan mula mengawan dan bertelor, sarang-sarang ini akan memberi peluang mereka buat "shor-cut" Sarag tiruan ini akan diubahsuai dan dijaddikan sarang mereka...dengan sedikit usaha, mereka sudah dapat bertelor dan membesarkan anak..

Baguskan?? tak payah teruk-teruk pasangan muda ini mengeluarkan air liur sebulan untuk  menyiapkan sarang mereka.. Kalau menggunakan sarang ini mungkin dalam seminggu dua sudah siap...untuk digunakan.

Tapi berhati-hatilah jangan pula lupa dipindahkan ke tempat lain...kala tak nanti tak dapatlah kita sarang untuk dikutip...bila masa bersesuaian kelak.. Dan sarang tiruan yang sama boleh diletakkan pada tempat lain untuk digunakan oleh pasangan baru lain...CONCEPT RECYCLE" DIGUNAKAN DI SINI..

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments