Tahukah Anda Pulau Laganda (Langkawi) Punya 7buah RBL



Pulau Lagenda...Pulau Langkawi merupakan pulau yang menjadi tumpuan di musim cuti sekolah dan cuti-cuti umum seperti Tahun Baru Cina, Christmas dan lain-lain perayaan.. UNTUK SHOPPING TERUTAMA BAGI KAUM WANITA UNTUK MEMBELI BELAH PINGGAN MANGKUK DAN BARANGAN IMPORT KERANA TERKENAL DENGAN HARGA MURAHNYA DARI BIASA DI TANAH BESAR...

Pulau ini juga terkenal dengan Pulau batu-batu purba..dengan 199 buah pulau kesemuanya.. mengikut perkiraan teman Pak Din di sana hanya terdapat 7 buah RBL di sini..mungkin sekarang sudah bertambah?? Lokasinya yang menarik dan menjadi habitat kepada burung-burung layang-layang ini.. Pulau Lagenda ini merupakan NON_HUNTING area di bawah Akta Perlindunagn Hidupan Liar, dimana sebarang pengambilan apa jua hidupan liar dan sarang-sarangnya di larang sama sekali..Jadi masih terdapat burung-burung yang bersarang di gua-gua di sini..

Walaubagaimanapun kini burung-burung ini tidak lagi dilindungi dan pengambilan sarang-sarang di sini..tanpa kawalan..apa akan jadi pada mereka?? tentunya semuanya kelak akan berpindah kerumah-rumah yang dibina khas buat mereka???  Harapan Pak Din begitulah..jika tidak sudah tentu mereka akan pupus di pulau-pulau tersebut..Mungkinkah pihak Veterinar yang menjadi peneraju industri ini akan menjaga mereka?? MUSTAHIL RASANYA..kerana mereka hanya berminat dengan burung yang telah DI DOMSTICATED KAN?? PERCAYAKAH SESETENGAH DARIPADA DOKTOR DI SANA MENGATAKAN BEGITU??  DIKATAKAN IA SEPERTI AYAM KAMPUNG YANG BERATUS TAHUN?? BERIBU TAHUN DULU?? TELAH DIKACUKKAN AN KINI JADI AYAM KAMPUNG..entahlah..

Walaubagaimana pun 2 tahun  dulu Pak Din pernah melawat tapak rumah sewa teman Pak Din (Di Padang Matsirat)  yang menjadi jiran di Kuala Lumpur yang kini telah bersara.. dan menceburkan diri dalam industri burung ini.. sepenuh masa?? Alhamdullilah tempat yang begitu bepotensi telah dibina dengan rumah burung 2 tingkat.. dan dalam masa 6 bulan beroperasi telah pun mendapat habuan..sarang telah dibina.. kini beliau sedang berusaha bagi meningkatkan kehadiran burungnya di situ.. di doakan moga berjaya dengan lebih cepat..

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments