Renungan...

Sejak beberapa hari ini.. MAHA menjadi buah mulut ramai orang..tidak ketinggalan juga menteri-menteri dan MPs serta ramai lagi.. Masing-masing ingin menyumbang sesuatu bagi memajukan industri ini.. Hingga ada yang mengatakan setiap rumah perlu mempunyai sebuah RBL..

Terpikir juga Pak Din jikalah setiap penduduk/rumah punya RBL sekurang-kurangnya sebuah.. .siapa yang akan menghuninya??berapa banyakkah burung yang ada di muka bumi Malaysia ini atau di Semenanjung Malaysia??? Siapakah yang ambil pusing berapa banyak burung yang ada?? boleh kah kesemua rumah tersebut di huni bagi setiap satunya memberi pulangan kepada si pemiliknya?? Berapa jutakah populasi burung tersebut??

Siapakah atau Jabatan manakah yang akan bertanggungjawab membuat kajian populasi burung ini?? Peneraju industri ini?? Apakah mereka akan bertanggungjawab menjalankannya?? Siapa pula yang akan memastikan populasi burung yang ada tetap berada di muka bumi Semennjung Malaysia ini?? "IMAGINE" jika setiap orang punya sebuah RBL.. penduduk Malaysia punya 25Juta orang?? apakah populasi burung ini punya jumlah yang sama??jika ia..apakah setiap penduduk akan punya seekor burung?? HAHAHA...jika itu yang terjadi..bagaimana bisa...burung-burung ini membiak dan bersarang?? Sekarang pun sudah dikatakan terdapat lebih ari 60,000 buah RBL, berapa buahkah yang pemiliknya mengeluh burung tidak  masuk ke dalam RBL mereka...???

ADUHHHH Banyak persoalannya bila kita berangan-angan untuk setiap orang punya sebuah RBl... berapa ramai /banyak rumah yang akan kosong?? sebab kebanyakkan burung kini sudah punya rumah mereka sendiri..mahukah mereka berpindah dari RBL sedia ada kerumah-rumah yang bakal dibina kelak?? Apakah akan ada pemantauan terhadap industri ini kelak bagi memastikan ianya akan "VIABLE"???

Banyak lah yang terlintas di kepala Pak Din.. bila mendengar..usha-usha..setiap penghuni punya RBL sendiri.. ERmmm berapa ramai yang terpaksa menangung hutang...siapa yang akan beri hutang itu?? BANK PERTANIAN??? yang memohon kini pun sudah tidak punya wang untuk diagihkan..masing-masing MENUNGGU BAGAI MENUNGGU BUAH DURIAN YANG TAK JATUH-JATUH.. APA TAKNYA.. duit peruntukan sudah habis di agih-agih kepada siapa???

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments