RBL Cameron Highland /Kawasan Tanaman Bunga-Bungaan Terbaik Untuk Burung Mendapat Makanan??

Perjalanan Pak Din ke Kota Baru melalui Tanah Rata, Cameron Highland.. Indah pandangan sejuk mata memandang dengan bunga-bungaan pelbagai warna
Kedai-kedai di Tanah Rata Cameron Hoghland kelihatannya berwarna-warni dan keceriaan jelas kelihatan RBLnya?? kurang kelihatan. Mungkin tersorok dibumbung dengan bunyi yang dimainkan mungkin tidak kedengaran oleh telinga kita.. Maklum ditanah tinggi..tak perlu memanggil terjerit-jerit seeperti di bandar-bandar..berlumba-lumba untuk didengari..
Kesibukan disini kebanyakkanya lebih kepada tarikan pelancung..business mereka hampir keseluruhannya berniaga.. jual bunga, jual sayur, perhotelan atau jual makanan. Pastinya semuanya kearah perniagaan..mungkin ada juga penjualan sarang burung yang telah dibersihkan atau produknya seperti air sarang burung?? Pak Din tak sempat melihat sekeliling kerana haya berfikir untuk sampai di destinasi...Kota Baru..

Tetapi pada tahun 2008 dahulu Pak Din pernah mengikut isteri bertugas di Cameron Highland menangkap burung untuk dijadikan baka dalam projek peternakannya.. di suatu petang takkala selepas hujan lebat... begitu banyak sekali kelkatu terbang dari pinggir hutan di situ..dalam sekelip mata saja burung layang-layang termasuk Layang-layang gua ini datang "menyerbu" dan menangkap kelkatu-kelkatu ini... Ermm terpegun Pak Din melhatnya.. Mengikut salah seorang pekerja di situ terdapat RBL  yang terletak di atas salah sebuah hotel di sini... Ermmm itu dulu..tentunya sekarang sudah banyak tetapi..tak kelihatan mungkin...kerana penduduk di sini rata-ratanya mahukan kelihatan atau dipandang berish persekitaranya untuk tarikan pelancung.. Walau burung layang-layang ini pembersih..PERSEPSI ORANG KEBANYAKKAN ..IANYA KOTOR DAN MEMBAWA PENYAKIT...ERMMM!!!  TAK BAGUS UNTUK INDUSTRI PELANCONGANKAN???

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments