My Metro..

Sarang burung sumber kekayaan

SARANG burung dikatakan mempunyai khasiat yang tinggi dan menjadi makanan tambahan pilihan utama bagi masyarakat Cina di seluruh dunia sejak 1,500 tahun lalu.

Ia dikatakan baik untuk kulit, sistem pernafasan, menguatkan paru-paru, melancarkan peredaran darah, memperbaiki saluran pencernaan, mengurangkan kahak dan menyembuhkan batuk. Sarang burung juga baik untuk wanita hamil dan mempercepatkan proses penyembuhan selepas bersalin. "Sebenarnya, sarang burung bukanlah daripada air liur burung walet. Burung itu menggunakan kelenjarnya bagi menjalin sarang," kata Liew Sun Sun yang mempunyai pusat latihan pembersihan sarang burung di Kajang, Golden Sunshine Enterprise. Katanya, sarang burung mempunyai gred tersendiri. Contohnya gred D, ia lebih tebal kerana lama dan dibuat oleh dua generasi burung walit. Sementara itu jelasnya, gred C pula dibuat di sudut menjadikan bentuknya tiga segi manakala gred A di tengah-tengah dinding. Harga jualan adalah mengikut gred dan ukuran. Ada yang berharga RM15 satu gram. Begitu juga jenamanya, turut memainkan peranan. "Burung walit bukan haiwan pemangsa kerana makan serangga dan minumannya pula embun. Sarang hasilan rumah burung tentu sahaja lebih bersih daripada di gua.

"Untuk menghasilkan sarang, perlu kedua-dua burung jantan dan betina kerana ia dibuat ketika proses mengawan. Burung jantan lebih banyak bekerja daripada betina kerana si betina ketika itu sedang bunting. Burung walit menghasilkan sarang tiga kali setahun dan mengambil masa 30 hari untuk membuat sebuah sarang. Jangka hayat burung adalah antara 15 hingga 20 tahun.
"Rembesan dari kelenjar di bawah lidah burung ini hanya ada ketika proses mengawan kerana setelah 45 hari anak burung membesar, kelenjar itu mengecut semula," katanya.

KAH KAH KAH...GELI HATI bila burung pun boleh bunting??? dan beranak??? SIAPA YANG BAGI INFO NI?? MERABAN BETUI.. KALAU YA PUN NAK DI SIARKAN SELIDIK LER DULU CEK OIII MY METRO..

Rembesan kelenjar itu wujud untuk menyediakan sarang bagi anak yang bakal lahir. Burung walit sangat setia sifatnya. Sekiranya dia sudah mula membuat sarang di sesuatu tempat, dia akan datang kembali ke tempat yang sama untuk anak yang seterusnya. Begitu juga dengan pasangan kerana burung walit setia dengan satu pasangan sepanjang hayatnya.

Menurut Liew lagi, langkah pembersihan dimulakan dengan sarang burung direndam untuk melembutkannya.

Katanya, membuang kekotoran dilakukan dengan terperinci di bawah lampu terang. Bulu burung yang melekat dikeluarkan menggunakan pencungkil yang halus.

Semuanya menggunakan tangan kerana mesin akan menghancurkan sarang. Bentuk asal sarang perlu dijaga. Sarang dibasuh sekali lagi kemudian dikeringkan dan dimasukkan ke dalam acuan khas sehingga kering. Faktor kebersihan sangat dijaga dalam proses ini yang mana habuk, bulu dan pasir mesti dibersihkan keseluruhannya. "Air yang digunakan pun mesti paling bersih iaitu air tapisan sahaja.

"Ada kilang yang mahu kami membuat proses pembersihan awal sebelum mereka meneruskan proses seterusnya seperti pembungkusan, penjenamaan dan pemasaran. "Di Malaysia memang jarang penipuan mengenai sarang burung tetapi sekiranya di China memang banyak. Mereka gunakan tepung seperti bihun untuk dijadikan sarang burung," katanya.

Menurut Liew, pengunjung ke pusat latihannya selalunya hendak tahu mengenai proses pembersihan sarang burung, cara menjaga kualiti dan bentuk kerana berminat menceburi perniagaan di bidang sama.

Permintaan sangat tinggi terhadap sarang burung terutama dari China membuatkan ramai yang sanggup melabur besar bagi membina rumah burung walit. Katanjya, burung walit hanya terdapat di Asia Tenggara dengan yang paling tinggi sekali di Indonesia, Thailand dan Malaysia. Banyak sekali manfaat sarang burung tetapi bagi insan berotak bisnes, permintaan tinggi terhadap produk ini menjanjikan keuntungan dan kekayaan. "Sama ada memakan sarang burung atau menceburi bidang perniagaan ini, perkara biasa bagi bangsa lain terutama kaum Cina tetapi bagi orang Melayu, ramai yang takut atau ragu-ragu dengan makanan berkhasiat ini," kata Pengerusi Eksekutif Kumpulan Swiftlet Eco Park, Datuk Seri Dr Abdullah Fadzil Che Wan.

Swiftlet Eco Park ialah syarikat yang beroperasi aktif mengkomersilkan penternakan sarang burung walit. Menurut Abdullah Fadzil, orang Melayu patut mengambil kesempatan menceburi bidang perniagaan sarang burung kerana pulangannya sangat lumayan. "Sekiranya hendak membina rumah sarang burung sendiri, harganya amat mahal dan mungkin mencecah RM500,000. Untuk membina sendiri sebuah rumah burung walit, seseorang itu memerlukan modal yang tinggi, kemahiran, masa dan menerima risiko.

"Namun ada cara yang lebih mudah iaitu melabur di rumah burung yang disediakan," kata Ketua Pegawai Eksekutif Swiftlet Eco Park, CH Tan yang turut ditemui penulis bersama Fadzil. Fadzil pula menjelaskan salah faham mengenai pelaburan rumah burung yang ada mengaitkan pelaburan ini dengan sistem pelbagai peringkat tetapi ia adalah pelaburan yang sah di sisi undang-undang.

Begitu juga salah tanggapan yang hasil pelaburan akan termasuk jualan baja najis burung, menurutnya, hasil yang didapati kelak hanya daripada penjualan sarang burung sahaja.
"Banyak sekali kelebihan sarang burung ini, saya sendiri memakannya dan merasakan kesan pada tubuh badan. Selain memakan sarang burung, ia boleh juga dijadikan punca pendapatan yang amat lumayan," kata Fadzil.

Durinah Othman, 39, yang pernah bekerja sebagai pembersih sarang burung selama tujuh tahun mengatakan setelah terbabit di dalam proses pembersihan baharu dia tahu tahap kebersihan sarang burung dan tidak ragu-ragu memakannya. "Kini saya mengambil sarang burung secara tetap dan ketika memakan tatkala mengandung, kesihatan amat baik dan hasilnya juga dapat dilihat pada bayi yang dilahirkan. Bayi saya berkulit cantik dan bersih. Ramai yang tertanya-tanya," katanya.

Kini menjadi suri rumah sepenuh masa, jawatan terakhir Durinah ialah sebagai penyelia di kilang proses sarang burung di mana dia terbabit mengajar pekerja bawahan mencabut bulu burung di sarang dengan cepat dan bersih juga mengajar teknik yang betul supaya sarang itu tidak rosak. "Setelah saya tahu asal usul sarang ini dan latar belakang proses pembersihan, saya tidak lagi curiga untuk memakannya," katanya.
Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments