Pembiakan Burung Layang-layang Gua Secara Artificial


Tuesday October 12, 2010

Firm devises swift way to nest egg

By MANJIT KAUR manjit@thestar.com.my


BUKIT MERTAJAM: A Kulim-based company has come up with a new method of breeding swiftlets in an artificial environment.
Aeroswift Group of Companies group chief executive officer Khairil Sani Wong Abdullah said they are the first private company collaborating with the Veterinary Services Department and several local universities to perfect the technique.

He claimed that his research-based company was the first in the world to have created an aviary in Kulim using the know-how.

Tender care: Baby swiftlets in plastic nests being fed at the Aeroswift Group of Companies.

“We also have a section to breed a type of fruit fly which is used to feed the swiftlet chicks. The chicks are raised in plastic nests before they are transferred to huge cages.

“The method has proven to be successful and this will stabilise the multi-billion ringgit industry for the future,” he said at an Awareness of Swiftlet Rearing Industry talk at a hotel here.

Khairil said a bigger research centre was being built in Selangor and it will have 12 research officers and veterinarians based there when completed by the end of next month.

He added that Malaysia is the only country which legally exported bird nest to China, and there was huge market in the Middle-East and Europe as well

Benarkah ini cara yang terbaik untuk burung layang-layang ini? Artificial incubation telah lama dipraktikkan bagi pelbagai spesies burung di seluruh dunia.. Kejayaannya lebih kepada untuk tujuan komersil bagi daging atau telor.. ermm untuk layang-layang gua??? Pak Din tak pasti!! Burung ini mempunyai ciri-ciri dan sifat yang istimewa... Mencari makanan di udara, mengawan juga di udara..bercinta di udara dan tidak pernah hinggap di mana-mana permukaan yang menjadikan mereka bersih dari segala penyakit...

Tetapi bayangkan apabila mereka dikurung, sudah tentu terdedah kepada pelbagai penyakit dari virus dan kuman?? tidakkah mereka membawa penyakit kelak??? makanan yang pelbagai yang didapati dihabitat asal mereka kini digantikan dengan beberapa jenis sahaja...bayangkan lebah yang dipelihara..apa jadi pada madunya..tak ramai yang mencarinya kan?? Pak Din rasa perkara yang sama juga bakal berlaku kepada burung-burung ini..sarang-sarangnya sudah kurang kualitinyakan?? entahlah!!

Lagi satu.. mungkinkah burung yang diternak ini tidak punya lagi sifat-sifat semulajadi mereka?? tidak pandai terbang seperti induk liar mereka.. jika dilepaskan bolehkah mereka "survive"?? Mungkinkah satu hari burung-burung ini membawa penyakit?? Jika burung liar dipelihara dan dibiakkan di dalam kurungan..kesemuanya tak pandai hidup berdikari di habitatnya..jika dilepaskan..macam anak ayam.. senang ajer ditangkap musang, ular, helang dan sebagainya... burung layang-layang ini juga akan jadi demikian..

Jangan percaya dengan mudah cerita-cerita manis yang didengar.. sesuatu yang original tentunya lebih baik dari yang artificialkan??? Pak Din lebih suka jika burung-yang dibiak dibiarkan lepas bebas supaya keaslian ciri dan tabiat mereka tidak berubah.. kesenimbungan hidup mereka akan dapat diteruskan... biarkan nasib kita menentukan burung itu akan balik ke tak kerumah kita??? ...kata never go against nature .(Ciptaan Allah itu lebih baik dari segala-galanya).

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments