Sejarah...Tamadun Hindu Di Nusantara Bermula Di Merbok

Sejarah ketamadunan Agama Hindu bermula di Sg Merbok. Bermula di sinilah kita dapati tanah-tanah pamah berhutan menjadi dataran yang luas. Apabila berkembangnya Industri Sarang burung di Merbok ini, kawasannya kini pesat membangun dan pelbagai bentuk dan rupa rumah burung yang tumbuh bak cendawan. Kalau dulunya hanya orang Cina yang menceburkan diri kini ramai juga kaum Melayu yang berjinak-jinak membangunkan industri ini.. Cuma kaum India yang belum lagi ...???? Kini dataran bentuk muka bumi yang rata-ratanya pamah bertukar menjadi hutan batu-bata.. Satu lokasi yang amat bersesuaian untuk burung layan-layang ini... (tanah pamah/ hutan bakau/sawah padi dan berlatang-belakangkan Gunung Jerai yang menrik pemandangan).

Hari ini tanah-tanah di sini menjadi rebutan untuk indutri sarang burung dan nilainya yang satu masa dulu amat rendah menjadi begitu tinggi sekali hingga tak terbeli oleh orang-orang biasa.... Pemerinthan sekarang ingin mengekalkan kehijauan.. mengikut pelan pembangunan pemerintah sebelum kawasan ini didirikan untuk industri eco-pelancungan.

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..
nan

Comments