Novel Ranjau Sepanjang Jalan- Sik.Kedah


Bila melalui pekan Sik. Kedah Pak Din
teringat akan kehidupan pak tani di sini.. dan cerita Ranjau Sepanjang Jalan.. sebuah novel karangan Shahnon Ahmad..kini bergelar Dato' ... negarawan yang amat terkenal di zaman 70an??? Berkali-kali Pak Din membacanya dulu.. kisah anak seorang petani??? Dah lama lupa jalan ceritanya..

Ketika melaluinya Pak Din ternampak sebuah rumah burung 3 tingkat yang sedang dibina bersebelahan dengan rumah burung 2 tingkat yang khabarnya telah penuh dengan burung bersarang.

Pemiliknya adalah seorang pengusaha kedai "hardware" berbangsa Cina.. Pak Din singgah sebentar di kedainya dan bertanyakan tentang rumah burungnya itu... Ermm katanya dah lapan tahun beroperasi..tetapi burung/sarangnya masih tak menjadi... Itulah jawapannya jika kita pergi bertanya seorang pengusaha Cina..MERENDAH DIRI ??? atau takut nak kata banyak??? Begitulah..teringat Pak Din pada seorang pemilik Melayu dulu..rumahnya kelihatannya tak ada burung tetapi dia mengatakan sudah berkilo sarang yang dijual... Lain cara kita kan?? TAKUT ORANG KATA RUMAH KITA TAK BERJAYA!! BIAR RUMAH KOSONG NAK BERTANYA ORANG JAUH SEKALI.. BIAR RUGI ASALKAN BERGAYE...

Apabila Pak Din bertanya dirumah jirannya..katanya "dah empat kilo dan beroperasi hanya dalam 2 tahun ajer..." Pada PaK Din kalau dah lapan tahun dan tak berjaya MASAKAN rumah ditambah lagikan???dengan anggaran kos sehingga RM300K... fikir-fikirkanlah...

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments