FAQ-sambungan

KEDUA

Selepas semua kajian telah dijlnkan, berkaitan burung, keperluannya, rumah yang diperlukan modal serta lain-lainnya..tanyalah DIRI/HATI/KEMAHUAN apa yang patut dilakukan...nak buat rumah atau tidak??

Tanah anda pulak bagaimana kerana jika tak ada tanah yang sesuai juga menjadi satu masalah...mana nak dibina rumah burung anda? Kalau anda ada tanah kampung atau sawah atau tanah yang terletak dipinggir bandar.. selidiki dahulu keperluan PBT dikawasan anda..tapi mungkian jika tanah anda terletak dikampung...boleh sajalah kami rasa untuk dibina rumah burung tersebut. Pernah kami ke pejabat Majlis dulu bertanyakan mengenai perkara ini..itu di Sungai Petani..mana nak dapat kelulusan nak buat rumah burung...jawapannya: ERM memberangsangkan...KATANYA KALAULAH ORANG KAMPUNG YANG TINGGAL KAT KAWASAN SAWAH TU...HARI NI KAMI MELAWAT TAK DER APA-APA....LAIN HARI PERGI DAH NAIK PUN RUMAH SEBIJI...NAK BUAT APA? TAKKAN NAK ROBOH!!! DAH TU PLAN PUN TAK DAK..DEPA NAIKKAN SIKIT-SIKIT KALAU NAK TAMBAH DAPUR, BILIK KA...DEPA BUAT JER..

Itulah..rasanya kalau nak cuba buat jerlah sebab peraturan hingga kini masih belum disiapkan tu pun diperingkat persekutuan, dinegeri tak tahu lagi nak addopt ka tidak..Walaubagaimanapun banyak kerajaan negeri yang menyokong perusahaan ini kerana ianya menguntungkan pengusaha dan juga kerajaan dengan cukai-cukai yang ada..

So jika tanah anda dikawasan pertanian, tak kiralah apa pun jenisnya dan anda punya sedikit modal..cubalah melabur sedikit..tak perlu banyak.. dan kalau ada rumah kayu usang yang tak lagi digunakan...HA buatlah renovation sedikit dah boleh mula industri ini..

Ramai yang kami jumpa sebelum industri ini diceburi oleh kaum BUMIPUTRA secara beramai-ramai...beranggapan industri ini bukan untuk kita kaum bumiputra sebab modalnya diluar jangkauan kita..BERATUS-RATUS RIBU..Tapi sekarang kami sudah dapat formula bagi membina rumah burung kos rendah...BUKAN ORANG SAJA BUAT RUMAH KOS RENDAH UNTUK DIRI SENDIRI...RUMAH BURUNG PUN BOLEH KAN?

Kalau kami boleh buat anda juga tentu boleh..cuma formulanya MEMBANTU..bukan mencekik DARAH. KEUNTUNGAN SETAKAT ALA KADAR..tidak keterlaluan..!!!

OKLAH...JIKA TAK DER RUMAH KOSONG tak per buatlah rumah bersaiz kecil jer..20'x20'x18' - 2 tingkat..pintu masuk buatlah tinggi sedikit untuk dapatkan heightnya. Ini penting untuk kita memanggil burung dari jauh untuk datang melawat rumah kita..suara panggilan bergerak melalui gelombang jagi jika ada bangunan/pokok/tiang letrik atau apa jua..gelombang bunyi tak dapat pergi jauh kerana ia akan tersangkut dan berpatah balik..



Hubungi Kami: 013-4861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

Comments