PRODUK HILIRAN DARI SARANG BURUNG WALET
Dulu dia seorang pegawai di sebuah syarikat industri burung
walet tetapi kini Zambri Abu, 35, usahawan berjaya dalam perniagaan makanan dan
minuman dengan mengeluarkan produk kesihatan Walit Roselle menggunakan jenama
Olley dan minuman tenaga, Walit Strong.
Berdepan saingan hebat dunia perniagaan sehingga pernah menjadi
mangsa penipuan membabitkan kerugian ribuan ringgit, tidak mematahkan
semangatnya menubuhkan syarikat, Olley Food Industries (OFI).
Pengalaman lebih lima tahun dalam industri burung walet berpangkalan
di Port Dickson, Negeri Sembilan, dimanfaatkan sepenuhnya untuk mengeluarkan
produk terbabit di pasaran.
Zambri berkata, dia menceburi bidang keusahawanan pada 2011
dengan menjual produk makanan dan minuman syarikat lain tetapi menganggap ia
tidak menguntungkan.
Dia nekad mengeluarkan produk sendiri bermula dengan produk
Walit Strong, sejenis minuman tenaga yang mengandungi sarang burung walet, madu
dan gula batu pada pertengahan tahun lalu.
“Saya memulakan perniagaan ini dengan tangan kosong pada 2011
kecuali sedikit pengalaman berkaitan produk dan khasiat burung walet ketika
berkhidmat dengan syarikat burung walet di Port Dickson.
“Produk Walit Strong dihasilkan menerusi kerjasama sebuah kilang
di Kuala Lumpur diikuti Walit Roselle pada awal tahun ini yang diproses di
kilang milik Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) di
Johor Bahru, Johor.
“Alhamdulillah, kedua-dua produk itu mendapat sambutan orang
ramai dan dipasarkan di Negeri Sembilan, Melaka, Kuala Lumpur dan Pahang,”
katanya ketika ditemui di Pusat Pemasaran OFI, di Balai Informasi Jabatan
Pertanian Negeri Sembilan, Seberang Batu Hampar, Rembau, baru-baru ini.
Anak kelahiran Kedah ini yang kini menetap di Taman Bandar
Senawang, Seremban berkata, OFI adalah syarikat Bumiputera pertama di negara
ini yang mengeluarkan kedua-dua produk berkenaan yang diiktiraf MARDI.
Melalui kajian pegawai penyelidik MARDI terhadap kandungannya
terbukti minuman itu sesuai untuk kesihatan, malah mendapat sijil halal
daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
Beliau yang dibantu tiga pekerja berkata, Walit Strong
dikeluarkan dalam botol bersaiz 150 mililiter (ml) manakala Walit Roselle dalam
botol bersaiz 500ml.
“Setakat ini Walit Strong dipasarkan sebanyak 500 botol sehari
manakala Walit Roselle 300 botol sehari dan saya sudah menetapkan sasaran untuk
memasarkan 15,000 botol sehari menjelang akhir tahun ini,” katanya.
Bapa kepada empat anak itu berkata, selain MARDI, syarikat itu
turut dibantu Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Jabatan Pertanian
Negeri Sembilan (JPNS) dan Jabatan Veterinar Negeri Sembilan (JVNS).
“Saya memberi peluang kepada usahawan muda untuk bersama menjana
pendapatan menerusi aktiviti perniagaan walaupun ia dilakukan secara sambilan,”
katanya.
Comments